Nasz mózg składa się z dwóch półkul - lewej i prawej. Choć wyglądają one podobnie, pełnią zupełnie inne funkcje:

 

Zazwyczaj lewa półkula jest mocno eksploatowana w nauce szkolnej, a prawa jest nieco niedoceniona. Robimy notatki "słowne", czytamy, liczymy, analizujemy. Bardzo rzadko, zwłaszcza w starszych klasach, ilustrujemy notatkę obrazkiem, którego tak bardzo potrzebuje prawa półkula.

Jak zatem zaangażować prawą półkulę do uczenia się?

Jednym z rozwiązań jest stosowanie piktogramów, czyli prostych rysunków przedstawiających dane pojęcie (wyraz, zdanie lub równoważnik zdania). Zamienianie słów na obrazy angażuje naszą prawą półkulę. Dzięki rysunkom lepiej rozumiemy tekst i łatwiej się go uczymy.

Co więcej, stosowanie piktogramów pozwala utrzymać naszą uwagę podczas słuchania tekstu. Jest to świetne narzędzie, kiedy pracujemy z dziećmi mającymi problem ze skupieniem się. Bardzo często wynika ono z trudności człowieka do słuchania bez własnej aktywności. Rysowanie piktogramów przedstawiających to, co mówi druga osoba (np. nauczyciel w szkole), pozwala utrzymać uciekającą uwagę.

Jak tworzyć piktogramy?

Przede wszystkim PROSTO 🙂 to mają być nieskomplikowane, schematyczne rysunki, które ułatwią i przyspieszą naszą naukę. Rysując piktogramy możemy wykorzystywać różne kolory, choć pewnie dla oszczędności czasu będziemy zwykle posługiwać się jednym kolorem, co nie jest błędem.

Czy to działa? Co mówi nauka?

Okazuje się, że tak!

Badacze na łamach Quarterly Journal of Experimental Psychology opisują niezastąpiony sposób na zapamiętywanie. W serii eksperymentów badani musieli zapamiętać listę słów. Notowali w formie rysunkowej, pisemnej (słowa po kolei), opisowej albo wyobrażeniowej. W późniejszym teście pamięci, osoby rysujące przypomniały sobie około połowy więcej informacji, niezależnie od poziomu estetycznego pracy.

Jeffrey Wammes, kierownik badania, tłumaczy, że dzięki rysowaniu korzystamy z wszechstronnych i wielozmysłowych zasobów pamięci.

Źródło: Wammes, J. D., Meade, M. E., Fernandes, M. A. (2016). The drawing effect: Evidence for reliable and robust memory benefits in free recall. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69(9), 1752-1776. Artykuł dostępny TUTAJ